Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak wygląda poranna rutyna ludzi sukcesu?

Bo ja tak.

Przecież musi być jakiś powód, dla którego Elon Musk, Arnold Schwarzenegger czy (kiedyś) Steve Jobs mieli i mają niesamowite efekty w swoich przedsięwzięciach.

Sam Elon Musk pracuje ponad 80 godzin tygodniowo!

Aby być na tak wysokich obrotach, to trzeba odpowiednio rozpocząć swój dzień. Dlatego poranek jest najważniejszą częścią dnia!

Osobiście mam zasadę – jeśli ktoś, kto zarabia miliony dolarów, mówi, że warto mieć ustalony schemat działania od 6:00 rano, to wdrażam to u siebie!

Zapraszam na wpis, gdzie rozkładam na czynniki pierwsze 5 porannych rutyn kilku przedsiębiorców.

Elon Musk - wizjoner i przedsiębiorca
On musi mieć jakąś poranną rutynę! [Wikipedia]

Poranne Rutyny Ludzi Sukcesu

Aby nie trzymać Cię w niepewności. Oto one:

 Steve Jobs

  • Pobudka o 6 rano 
  • Podchodził do lustra i zadawał sobie pytanie: „Jeśli dzisiaj będzie ostatni dzień mojego życia, czy będę szczęśliwy z tego, co dzisiaj zrobię? 
  • Praca przed pobudką dzieci 
  • Śniadanie z rodziną 
  • Więcej pracy 
  • Droga do pracy o 8-9 rano. 

Arnold Schwarzenegger

  • Pobudka o 5 rano 
  • Czyta gazety 
  • Sprawdza e-mail na iPadzie 
  • 45 – minutowy trening 
  • Śniadanie 
  • Prysznic 
  • Wyrusza do pracy 

Elon Musk

  • Pobudka o 7 rano – po 6 godzinach snu
  • Odpowiada na ważne e-maile przez 30 minut
  • Prysznic
  • Żegna się z synami
  • Kawa
  • Wyrusza do pracy bez śniadania!

Jeff Bezos

  • Budzi się bez alarmu
  • Rozpoczyna dzień od kubka kawy i gazety
  • Spędza czas z rodziną jedząc śniadanie – chociaż teraz może być to trochę trudne.
  • Wykonuje jedną rzecz wymagającą najwięcej sił umysłowych

Tim Ferris

  • Ścieli łóżko
  • Medytuje
  • Wisi głową w dół
  • Pije herbatę
  • Pisze dziennik
Prowadzenie dziennika to jeden z lepszych nawyków, który u siebie wdrożyłem.
Prowadzenie dziennika to jeden z lepszych nawyków, który u siebie wdrożyłem. [unsplash.com]

Co możemy wyciągnąć z porannych rutyn przedsiębiorców?

Podsumowując poranki tych i innych osób sukcesu:

  • wstają wcześnie,
  • poranna higiena,
  • piją płyny – woda, kawa, herbata,
  • połączenie ze światem (gazeta, e-mail, wiadomości) lub praca w skupieniu,
  • czas spędzony z rodziną lub relaks.

A co Ty możesz z tego wyciągnąć?

Ustal poranną rutynę! Każdy z nich ma zaplanowany poranek, który wygląda podobnie. Dzięki temu oszczędzają zasoby siły woli na ważne decyzje w ciągu dnia.

Śpij przynajmniej 6-7 godzin! Sen ma udowodniony naukowo pozytywny wpływ na wydajność umysłową i fizyczną. Dlatego jest on priorytetem.

Pij płyny! Pamiętaj, że w nocy nic nie pijesz i twoje ciało jest lekko odwodnione. Składamy się w większości z wody, to jej uzupełnienie powinno nastąpić z samego rana.

Relaksuj się i spędzaj czas z bliskimi! Wiele badań naukowych udowodniło pozytywny wpływ medytacji na nasze zdrowie (więcej tutaj). Dodatkowo jesteśmy istotami społecznymi i kontakt o poranku z bliskimi daje nam kopa na cały dzień.

Zacznij dzień od najtrudniejszego zadania! Dla większości z nas najlepiej jest zacząć dzień od rzeczy trudnych i wymagających. (no, chyba że masz inny chronotyp).

Jeśli chodzi o mnie, to dorosłe życie składało się z kilku okresów bezrutynnowych, bo poranną rutynę wdrożyłem dopiero w lutym 2017 roku. Od tego czasu ona sobie powoli ewoluuje:

  • Studia (18-24) – poranna rutyna składała się ze śniadania i serialu.
  • Pierwsza praca (24-26) – brak śniadania, szybki prysznic i do pracy.  
  • 2016 rok (od 26) – w listopadzie 2016 roku sprawiliśmy sobie psa, więc do swojego dnia dorzuciłem spacer z rana z psem.
  • 02.2017 rok (27 -…)– pierwsze eksperymenty z zaplanowanym porankiem.
  • 2020 rok (30 and up) – ustalona rutyna, która zajmuje mi około 40 minut każdego dnia.
To piesek, który zmienił moje życie!
Istota, która wymusiła na mnie ustrukturyzowanie poranka.

Archiwalny poranek – 2017 roku  

Oto poranna rutyna, kiedy ją pierwszy raz u siebie wdrożyłem. Dotyczy typowego dnia roboczego. W weekend pozwalałem sobie wstawać bez budzika.

  • Pobudka – o 5:00-5:15.  
  • Spacer z psem (około 15 minut)
  • Krótkie ćwiczenia (do 10 minut) – tzw. poranny rozruch
  • Herbatka – czystek z imbirem. Po 10 minutach dodawałem olej kokosowy + kurkumę z pieprzem (2-3 minuty)
  • Prysznic i poranna toaleta (do 15 minut) 
  • Medytacja (10 minut) – korzystałem z aplikacji Calm.com w około 80% dni.
  • Dziennik (5 minut)– 3 rzeczy, za które jestem wdzięczny, 3 sukcesu dnia poprzedniego i 10 pomysłów. W czasie pisania  – wypijam herbatkę
  • Afirmacja (2 minuty) – zapisywałem 15 razy afirmację. Korzystając z porad u Tim Ferris #106

Mój „idealny” poranek trwał godzinę.

2020 rok – 3 lata i dwójka dzieci później

Bycie tatą ma swoje zalety. Można na przykład sprawdzić swoją wytrzymałość na brak snu.

Moja obecna poranna rutyna dotyczy typowego tygodnia roboczego. W weekendy pozwalam sobie na jej rozluźnienie i pobudki bez budzika (dziękuję Pan Bezos!)

  • Pobudka o 5:15
  • Robię i wypijam Power Water – woda (0.3l), sól, cytryna, cynamon i ocet jabłkowy
  • Medytacja 15 minut – wenedyjska (z mantrą) + 3 minuty relaksu po medytacji
  • Spacer z psem
  • Poranna toaleta + ZIMNY prysznic
  • Ustalenie 5 zwycięstw na nowy dzień
  • Dziennik :
    • 3 rzeczy za które jestem wdzięczny,
    • myśli z codziennej nauki stoicyzmu,
    • 10 pomysłów na.

Czy To Sekret Ludzi Sukcesu?

I tak.

I nie.

Każdy z nich ma zestaw cech. Cech, które pozwalają mu zostać na kursie.

I jest jedna rzecz, którą dostrzegam u nich wszystkich.

Kontrolują swoje środowisko.

Bo to ono wpływa na nas. Na to jak działamy. Na to ile jesteśmy w stanie zrobić w krótkim czasie.

I jedną z rzeczy, które warto kontrolować jest poranek. A jak najlepiej go kontrolować?

Przez nawyki.

I to właśnie, dlatego poranna rutyna jest efektem “ubocznym” organizowania swojego życia w różnych jego obszarach.

Co mi dała moja poranna rutyna?

  1. Pierwsze zwycięstwa danego dnia.
  2. Jeśli trafię 3 z 5 celów na rano to i tak lepiej niż 0.
  3. Codziennie medytuję.
  4. Ćwiczę kreatywność.
  5. Dbam o trening mentalny.

Podsumowanie

Wiem, że wielu z was ma już poranną rutynę i trzyma jej się w pewnym stopniu. Daj mi znać, jak wygląda twój początek dnia!

A jeśli nie starasz się kontrolować poranków, to zacznij. Najlepiej od małych kroków:

  • 5 minut medytacji,
  • rozciągaj się przez 5 minut,
  • szklanka wody.

Jeśli szukasz informacji, jak zbudować nawyki to zapraszam do wpisu o budowaniu nawyków :
Nawyk, czyli jak programować swój umysł?

Jeśli jesteś na początku twojej drogi, to wyznaczenie celów będzie idealne dla Ciebie:

Jak wyznaczać cele do realizacji?

Wejdź na FB i Youtube, jeśli interesuje Ciebie dalsze śledzenie moich poczynań.