W wieku 26 lat miałem duży problem. Bardzo mało ćwiczyłem i mocno przytyłem. W swoim szczycie miałem ponad 100 kg wagi. 1 lutego 2016 roku poczułem, że moja postawa mnie odrzuca. Postanowiłem coś zmienić. Zacząłem ćwiczyć.

Przez kolejne lata regularnie trenuję. Dzięki temu mocno poprawiłem swoją sylwetkę, zmniejszyłem wagę i mam lepsze samopoczucie. Jeśli jesteś w sytuacji, że ciężki ci się ruszyć to przeczytaj ten wpis. Zdobędziesz kilka powodów, dla których warto ćwiczyć! 

Zmniejszenie ryzyka wielu chorób 

Nasze ciało to bardzo skomplikowana maszyna. Im bardziej system jest złożony, tym większa szansa na błąd w jego działaniu. Jeśli nie dbamy o jego stan, to może przestać prawidłowo pracować.

W licznych badaniach naukowych zostało udowodnione, że ćwiczenie ma niesamowitą ilość pozytywnych aspektów zdrowotnych. A co najważniejsze – zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób:

  • choroby wieńcowej serca,
  • udaru,
  • wystąpienia nadciśnienia,
  • zachorowania na cukrzycę typu 2,
  • wystąpienia zespołu metabolicznego,
  • zachorowania na raka jelita grubego,
  • zachorowania na raka piersi.

Podsumowując, masz mniejszą szansę na przedwczesną śmierć! [1]

Poprawa Zdolności Kognitywnych

W zdrowym ciele, zdrowy duch. 

Żadne słowa lepiej nie oddają wyników ostatnich badań naukowych, które skupiają się na połączeniu mózg i ciało. Większość z nas czuje, że ćwiczenia pozytywnie wpływają na ich samopoczucie (może po tych kilku pierwszych razach…). Wcześniej wierzono, że jest to związane bezpośrednio z czynnikami fizjologicznym, jednak najnowsze artykuły naukowe pokazują, że ćwiczenia bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie naszego mózgu.

Ostatnia meta-analiza pokazała, że ćwiczenia zwiększają ilość materii szarej, szczególnie w obszarach kluczowych dla funkcji pamięci, takich jak kora okołooczodołowa i hipokamp.[2] Dodatkowo ćwiczenia sprawiają, że sam nasz mózg lepiej pracuje [3]

Osobiście uważam, że obecna epidemia bezruchu bardzo źle wpływa na nas jako ludzi. I pomimo technologii i nowego wspaniałego świata nie osiągamy 100% naszych możliwości. Ćwiczenia nam pomogą! 

Zapobieganie depresji

W ostatnich latach coraz więcej osób korzysta z leków do leczenia swoich stanów depresyjnych. Samo wsparcie lekarza jest niezbędne do poradzenia sobie z tą chorobą! Na szczęście zostały przeprowadzone liczne badani i meta analizy, które pokazują, że ćwiczenia mogą być wspaniałą terapią wspierającą w tej strasznej chorobie.[4]

Dodatkowo naukowcy coraz częściej przychylają się do wniosku, że regularne ćwiczenia są w stanie pokonać lekką i średnią depresję i to bez wsparcia środków farmakologicznych. Samo, to sprawia, że może źle podchodzimy do leczenia niektórych najczęściej spotykanych chorób współczesnego człowieka. [5] [6]

A jeżeli już zdarzy nam się zachorować na depresję, to dzięki ćwiczeniom fizycznym o wiele szybciej staniemy na nogi. [7]

Będziesz dłużej sprawny umysłowo

Lekarze i naukowcy długo głowili się nad tym, jak pomóc osobom z chorobą Parkinsona czy Alzheimera. I pojawiła się w ich głowie pewna myśl. Pojawiały się przypadki osób starszych w grupie ryzyka, które przechodziły te choroby bardzo łagodnie lub prawie bezobjawowo. Łączyła ich jedna rzecz. Każda z nich regularnie ćwiczyła w jakiś sposób. 

Okazało się, że po przeprowadzeniu licznych badań, ćwiczenia bezpośrednio wpływają na ochronę przed chorobami neurodegeneracyjnymi, więc jeśli chcesz być długo młody i sprawny umysłowo, to ćwiczeniami zwalczysz wiele niebezpieczeństw związanych ze starzeniem. [8][9][10]

Będziesz bardziej towarzyski

Ludzie, którzy ćwiczą samotnie lub w grupach są z reguły bardziej towarzyscy niż osoby niećwiczące. Jeśli jesteś jedną z osób, która ma problemy, aby nawiązywać kontakty z innymi, to rozpoczęcie planu treningowego może znacząco tobie pomóc. [11]

Podsumowanie

Te 5 powodów powinny dać ci energię i siłę do zaczęcia nawyku regularnych ćwiczeń. Na początku jest trudno, potem robi się łatwiej

Sam kiedyś byłem w miejscu, gdzie bardzo ciężko było mi zacząć, ale teraz czuję, że gdy nie ćwiczę, to mój umysł i ciało tego pragną.

Niestety, ale bez ruchu nie ma zdrowego ciała. 

Źródła:
1- The U.S. Department of Health and Human Services. (2008). Physical Activity Guidelines for Americans. Office of Disease Prevention and Health Promotion.
2 - Erickson, K. I. & Leckie, R. L. & Weinstein, A. M. (2014). Physical activity, fitness, and gray matter volume. Neurobiology of Aging 35 (2): S20-S28.
3- Molteni R, Zheng JQ, Ying Z, Gómez-Pinilla F, Twiss JL. Voluntary exercise increases axonal regeneration from sensory neurons. Proc Natl Acad Sci U S A. 2004;101(22):8473-8478. doi:10.1073/pnas.0401443101
4- Babyak, M. et al. (2000). Exercise treatment for major depression: maintenance of therapeutic benefit at 10 months. Psychosomatic Medicine 62 (5): 633-638.
5 - Josefsson, T. & Lindwall, M. & Archer, T. (2014). Physical exercise intervention in depressive disorders: meta-analysis and systematic review. Scandinavian Journal of Medicine andScience in Sports 24 (2): 259-272. Review.
6- Wipfli, B. & Ramirez, E. (2013). Stress reactivity in humans and animals: two meta-analyses. International Journal of Exercise Science 6 (2): 144-156.
7- Bjørnebekk A, Mathé AA, Brené S. The antidepressant effect of running is associated with increased hippocampal cell proliferation. Int J Neuropsychopharmacol. 2005;8(3):357-368. doi:10.1017/S1461145705005122
8 - Goodwin, V. & Richards, S. & Taylor, R. & Taylor, A. & Campbell, J. (2008). The effectiveness of exercise interventions for people with Parkinson's disease: a systematic review and meta-analysis. Movement Disorder Society 23 (5): 631-640.
9- Sharp, K. & Hewitt, J. (2014) Dance as an intervention for people with Parkinson's disease: a systematic review and meta-analysis. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 47: 445-456.
10 - Farina, N. & Rusted, J. & Tabet, N. (2014). The effect of exercise interventions on cognitive outcome in Alzheimer's disease: a systematic review. International Psychogeriatrics 26 (1):9-18. Review.
11 - Bize, R. & Johnson, J. & Plotnikoff, R. (2007). Physical activity level and health-related quality of life in the general adult population: a systematic review. Preventive Medicine 45 (6):401-415. Review